Hogyan kezdjünk vasútmodelleket építeni?

Először is elnézést kell kérnem, de nem számítok egy nagy szaktekintélynek vasútmodellező körökben, de a nagyjaink nem igazán érnek ránk velünk (kis kezdőkkel) foglalkozni.

Vasútmodellt építeni azért jó, mert olyan gépet építhetsz amilyet a boltban nem kapni de már láttál ilyen gépet a valóságban is. Tetszik a formája, a mérete, hiányzik a gyűjteményedből vagy csak egyszerűen nincs helyed terepasztalt építeni, akkor ez a te műfajod. Nagyon sok türelmet és kitartást igényel, nem csak tőled, de családtagjaidtól is.

Kezdjünk, először is gyári modellek átalakításával, teljesen új modellekkel később foglalkozzunk.

Mivel sajnos nagyon kevés a sorozatban gyártott magyar modell (remélhetőleg ez az arány a jövőben meg fog változni) ezért “gyártsunk” mi magyar, azaz MÁV modelleket. Egyrészt mert, magyarok volnánk, másrészt igen könnyű a magyar járművekről dokumentációkat beszerezni, pl. kimegyünk egy lakóhelyünkhöz közeli állomásra, és ott körbefényképezzük a járművet, készíthetünk képeket mozdony bemutatókon, múzeumban, skanzenben és nyaralás közben (én NOHAB képeket a balatoni nyaralásaim alkalmával is szoktam készíteni), valamint modell és könyvesboltokban lehet vásárolni magyar mozdonyokról képeslapokat, könyveket és leírásokat.

Az első és talán legegyszerűbben “magyarítható” modell a PIKO NOHAB típusai. Igaz ezt a típust gyártották magyar változatban is, de nagyon kevés készült belőlük.(és ha meg van valakinek ez a modell, nem szabadna átalakítani, nagy ritkaság sokat ér!!!). Inkább a dán és belga típusok terjedtek el, és ha átalakítunk inkább ezeket fessük át. Az alapot egy jó minőségű képeslap fogja szolgálni egy MÁV M61 006-os sorozatú mozdonyról (fontos a típus szám után a sorozat vagy lajstromszám, ez a szám ugyanis egyedi mozdonyonként változó, a fanatikusok fejből mondják, hogy hol van a gép honállomása, valamint pl. ebben az esetben a 010-es lajstromszámú mozdony egészen más színű és feliratú).

Most lássuk a medvét.

Ha már megvettük a nem kis pénzért vásárolt (esetenként 15-18000 Ft-ot is elkérnek egy-egy kifogástalan állapotú modellért) NOHAB-ot és érzünk magunkban annyi elszántságot és türelmet, hogy nekilássunk az átalakításhoz, akkor kezdjük el…

1 lépés: a szétszerelés. Távolítsuk el a karosszériát az alvázról, ezt az alvázon található csavar segítségével tehetjük meg, kicsavarása után egyszerűen leemelhető a kaszni.

2. lépés: egy kis csiszolás. Óvatosan a gép három részre “esik” szét, az alvázra, a középső tartályra és a karosszériára. Az első két alkatrészt tegyük félre ezekkel később, foglalkozunk, a kaszniból távolítsunk el mindent. Nagyon óvatosan emeljük ki az üvegezést és a világítást, tényleg óvatosan járjunk el, nehogy letörjük az oldalsó lépcsőket vagy lepattanjon egy darab a kaszniról!! Méretre kell csiszoljuk a kiugró lámpákat és a belső lámákat. Mert ha megfigyeljük, akkor a modellen kicsit hosszabbra sikeredett a lámpa, mint amekkora a valóságban. (az igazán profik még széjjelebb is “ültetik” a lámpákat a mérethelyesség miatt) A csiszolást végezhetjük behelyezett lámpákkal is, így biztos egybe tudjuk csiszolni őket és nem törik le a lámpa külső burkolata sem!

3. lépés: az előkészítés. Langyos melegvízben nem túl sok mosogatószerrel zsírtalanítsuk a kasznit, amíg a modell meg nem szárad teljesen, addig nézzünk a színek után. Jól látszik, hogy három színre lesz szükségünk szürkére, citromsárgára és a modell alapszínére, a narancssárgára. Mivel ez a mozdony már több mint harminc éve fut a magyar vonalakon, így színárnyalat eltérések lehetnek, nekem a narancssárga szín tetszik a legjobban, de láttam már vörös színű (ezek a korai festésre jellemzők), sötét narancssárgát és bordót is. A színek lehetnek halványak és erősebb tónusúak, attól függően milyen “elhasznált” modellt akarunk építeni, szóval a szín egy kicsit szabadon választott, de ha a képeslapról csináljuk akkor ragaszkodjunk ezekhez az árnyalatokhoz, mert igen hülyén mutat, ha kész a modell és mellé rakod a képet az meg más, sötétebb vagy világosabb színű, ugye nem kell részleteznem a hatást. Színt úgy keverhetünk ki, hogy egy erre a célra kijelölt edényben összeöntünk piros, sárga festékeket ízlés szerint (azért nem írok arányokat, mert te látod milyen narancs a narancssárga, és milyen árnyalatot akarsz) és ha kell fekete vagy fehér színeket is. Fontos, hogy egy típusú, sőt, egyforma márkájú festékeket használj. Én a TAMIYA akril festék családját használom, mert a legkönnyebben kezelhető (nem büdös jól oldható még vízzel is) szépen fed, és igen nagy a színválasztéka. Ha ajánlhatom, csinálj előfestést egy átlátszó sztirol lapra, amit száradás után oda illeszthetsz a képre, és ha van a festékben színeltérés, még javíthatsz rajta.

4. lépés: a festés. ha már készen vagyunk az előkészületekkel, és ki vannak keverve a színek, akkor lássunk neki a festésnek. Ha lehet, használjunk szórópisztolyt mert az szebben fed és egyenletesebben hordja föl a festéket. Alapozni érdemes nagyon vékonyan nehogy az alsó festék réteg átderengjen az új réteg alatt. Figyeljünk a megfolyásokra ez akkor szokott előfordulni, ha túl híg a festék inkább itt is készítsünk próbafújásokat. Ha meg túl sűrű akkor meg köpi a festéket, és nem tudja szétporlasztani. Ha kész vagyunk egy réteggel, akkor várjunk a teljes száradásig, ez kb. 56 óra hossza, de én inkább 24 órát javasolok, és csak ez után kezdjünk a következő rétegnek. Ha kész az alapszín akkor folytassuk a sárga majd a szürke alkatrészek festésével. Volt olyan változat, amikor a tető is szürke volt. Hasonlót az un. maszkolási eljárással készíthetünk el, amikor is egy ragasztószalagot ragasztunk a határoló élek köré, ezáltal kitakarva a be nem festendő felületet. Így teljesen egyenesen határozottan festhetünk az alapszín összekenése nélkül. Fontos, hogy a ragasztószalag pontosan légmentesen legyen leragasztva nehogy aláfolyhasson a festék. Ha ecsettel festünk akkor a maszkoló anyagtól fessünk a festendő felület közepe felé, nehogy megüljön a festék a ragasztószalag és a felület találkozásánál. Ellenkező esetben egy vastag festék csík képződik száradás után, valamint a szalag eltávolítása után könnyen felpattogzik a festék is.

5. lépés: a feliratozás. Azért is ajánlható ez a modell kezdőknek, mert igen kevés felirat található a gépen. A típus és a lajstrom szám egy fekete téglalapban van, ezt fessük rá a modellre és a számokat pici kb. 2,5 – 3 mm-es fehér un. Alfa szett betűkből varázsolhatunk rá. Ezeket művészellátó és papírboltokban szerezhetünk be de ha szerencsénk van akkor modellboltokban is kapni valami hasonló segédanyagot. Létezett egy olyan változat, amit még a “régi szép időkben” használtak, egy fehér négyzetben vörös csillag volt a típusszám előtt (érdekességből én ezt a változatot választottam), mely kötelező volt minden típusra abban az időben. Ezt úgy lehet elkészíteni nagyon egyszerűen, hogy fehér lapra egy fekete szigetelő szalagot ragasztunk erre megfelelő magas és vastag Alfa szettből “ráírjuk” a típus és pályaszámot, elé meg egyszerűen a repülő makettekből jól ismert vörös csillagot ragasztunk (ügyeljünk arra, hogy ne legyen körülötte fehér keret, mert teli csillagokat használtak a vasúton) általában szárnyra ragasztandó a legjobb 1:72 méretarányban. Ezután színes fénymásolóval addig kicsinyítjük, míg megfelelő méretű nem lesz ezután kivágjuk és felragasztjuk a modellre a vörös csillagos feliratot.

6. lépés: az utolsó simítások. Ha kész vagyunk, akkor fújjuk le a gépet matt lakkal, hogy védjük a feliratokat és a festéket.  Visszaszereljük a világítást és a szélvédőket, érdemes az oldalsó kerek ablakokat is “beüvegezni”, feldobja a modellt. Ha akarunk ablaktörlőket, kürtöt, visszapillantót, korlátot is rakhatunk a modellre a képek alapján. Fontos megjegyezni, hogy az oldalsó lépcsők hosszabbak a modellen találhatónál, ezért ezt is pótolni kell. Sőt az igazán igényesek még a tetőn található korlátokat  (amiket fogalmam sincs mire használnak, talán abban kapaszkodnak mikor lemossák a szélvédőt) is beszerelhetik. Ha gondoljuk, átalakíthatjuk a világítást menetirány szerint változóra, mivel ennek a korai PIKO modellnek még nem tartozott az alapfelszereltségéhez ez a világítási mód.

Ha ezzel mind megvolnánk akkor a gyűjteményünk egy szép MÁV M61 NOHAB-al bővült. Jól mutat Fuggerth bhv-s by-os (kék) első illetve másodosztályú kocsikkal és ha van rá pénzed különböző más MÁV személykocsikkal is.

Jó szórakozást és türelmes munkát kívánok a modell elkészítéséhez, ha bármi kérdésetek merülne fel, írjatok e-mailt, a vsanci@freemail.hu -ra.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..