„Tisztán Robogjunk”

Július 1-én a MÁV sajtótájékoztatóval egybekötött személykocsi graffitimentesítési bemutatót tartott. A tájékoztatón megjelent a kampány két arca, a két támogató, Badár Sándor és Kandász Andera.  Hogy miért pont őket választották erre a szerepre? Talán mindenki tudja, hogy Badár Sándor 12 évig volt vasutas, Kandász Andrea pedig utazási műsort vezet, könyvet ír róla, így talán az ő arcaik hitelesek lehetnek.

A MÁV sajtófelelőse elmondta, hogy a graffitizés önmagában 300 milliós kárt okoz a költségvetésünkben. Ha az évenkénti megtisztított kocsikat egymás mögé állítanánk, 30km hosszú vonatot kapnánk, a vége tehát Gödöllőn lenne.  Kitért arra is, hogy a tisztaság a közös ügyünk, ha rongálást látunk, jelentsük a kalauznak.

Sándor mesélt  a keletre tett vasúti utazásairól. Járt ő Bulgáriában, utazott a transzszibériai vasúton, és eljutott a japán Sikazenre is. Elég nehezen hitte el, hogy az a vonat képes a 270km/h sebességre is, míg az itthoniak max 90-re. 😀 Persze leülni is félt azon a vonaton, hisz minden fehér. Félt, hogy ő kenné össze a vonatot és nem a vonat őt, mint itthon.

Andrea felelevenítette egyetemista éveit, mikor még vonattal járt, hogy koszos volt, az előző utas kajamaradványait, morzsáit neki kellett lesöpörnie, mert ennyire nem figyeltek az utasok a tisztaságra. Később, egy nyaralás alkalmával utazott a TGV-n, ami nagyon tetszett neki és el sem tudta képzelni, hogy valaha itthon is lesz hasonló vonat. Legalább tisztaságban. 10 év elteltével ül újra vonatra férjével, és utaztak a Dunakanyarba. Csodálkozott is, hogy mennyit változott a vasút. Előnyére. Állította, visszaszokott a vasútra.

A tájékoztató után átvonultunk az 1. vágány mellett lévő üzemi területre. Itt már várt minket egy Eurocity vagon, jól összefirkálva. Elsőre azt hittük, ezt csak a mi kedvünkért firkálták össze, de nem.  Komolyan ennyire gagyin firkálják össze, mint ha kisgyerekek lettek volna. Rakonczay Csaba, a MÁV-Start műszaki szakértője tartott előadást arról,

hogyan is kell eltávolítani a firkákat. Elmondta, hogy ezzel a kocsival most szerencsénk van, csak egy, maximum két réteg festék van ráfújva. Első lépésként egy graffiti eltávolító zselés anyagot kennek fel a felületre egy ecset segítségével. Megjegyezte, hogy egyszerre maximum 1nm felületet szabad bekenni, különben rászáradhat a szer. Ezt az anyagot egy durvább, keményebb szivaccsal jól megdörzsölik a festékrétegen, jó alaposan,  hagyják egy kicsit hatni és végül lemossák bő, samponos víz és egy nagy mosókefe segítségével. Ha maradt még festék, akkor újra felkenés, dörzsölés, mosás. Egészen addig, míg van még rajta oda nem illő festék. Több réteg esetén ez elég sok idő és fáradság. Ezután egy úgynevezett fényezés-felfrissítést csinálnak és azzal is végigdörzsölik a megtisztított felülete. (Ez a védőlakk felkenése.) A szóbeli tájékoztatás után jött az igazi bemutató, közben újra magyarázták, ki, mit, miért csinál most.  A bemutató után Andrea és Sándor is kezükbe vehették az eszközök és kipróbálhatták, milyen letakarítani a graffitiket. Andrea a „HÜJE” feliratot, firkát választotta. Valahogy nem tudott elmenni eme helyesírási remekmű mellett. Sándor pedig mellé állt, hogy egymás mellett lehessenek, ha bármelyiküknek segítség kellene a szakemberektől, akik árgus szemekkel figyelték a két sztárvendéget. Jól megfigyelték korábban, mit és hogyan kell csinálni, mert tökéletes munkát végetek, szinte nem is kellett segítség. Miután a kampány két arca végzett a munkával, a jelentkezők is kipróbálhatták a graffitimentesítés mibenlétét. Aki nem kívánt élni a lehetőséggel, megnézhette, hogyan takarítanak le belső graffitiket. A következő vagon – egy öreg Bhv -ablaküvegéről kellett a festékfeliratot leszedni. Ez könnyű volt a megfelelő szert felkenve szinte pillanatok alatt lejött. Ha a műbőr ülésen lett volna, onnan nehezebb, de a megfelelő szer onnan is lehozta volna, de ha nem időben kezdik meg a lemosását, beleivódhat az anyagba, így a mosás után fakón ott marad a nyoma, magyarul szellemképes lesz.

Érdemes még megjegyezni, hogy a graffitieltávolító anyag veszélyes hulladék, ezért külön kell gyűjteni, és megsemmisíteni. Ezért látható a képeken egy nagy fém medence, abban gyűjtik össze az összes anyagot, ami érintkezésbe került vele.

Néhány érdekes adat:

  • 1 flakon graffiti eltávolító zselé kb 45e forintba kerül, mellyel megközelítőleg 30nm egy rétegű firkát lehet eltávolítani.
  • A firkálás évi 300 millió forintos kárt okoz a MÁV-Startnak.
  • Leghatékonyabban őrzéssel (vasútőrökkel és kamerás megfigyelőrendszerekkel)  lehet védekezni a firkálás ellen.
  • A legszennyezettebb területek: Bp-Nyugati, Bp-Déli, Szolnok  pályaudvarok.
  • A graffitizés akár 1 év szabadságvesztéssel is büntethető, értékhatártól függetlenül bűncselekmény.
  • 2010-ben 60000 nm felületet tisztítottak meg a MÁV-Start munkatársai, amire 110 millió Ft-ot voltak kénytelenek elkölteni.

Néhány további kép:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .